Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Torben Ulrich Bøjstrup/Colourbox

Forbrugerne vil have dansk økologi

I løbet af de seneste fem år er andelen af danskere, der køber økologiske varer steget støt, så syv ud af ti nu siger, at de 'ofte' eller 'nogle gange' køber økologiske varer. Samtidig er andelen af forbrugere, der aldrig køber økologi, faldet fra ti til seks procent. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Den seneste økologi-analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at syv ud af ti forbrugere oplyser, at de nu 'ofte' eller 'nogle gange' køber økologiske varer. Andelen af forbrugere, der aldrig køber økologi, er i samme periode faldet fra ti til seks procent. Siden 2013 har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om deres holdning til økologi og deres forbrug af økologiske varer. I år er forbrugerne også blevet spurgt om, hvorvidt det betyder noget for dem, hvilke lande, de økologiske varer stammer fra. Og det gør det, viser svarene.

Hele 60 procent af den voksne befolkning over 30 år svarer, at det har ’stor’ eller ’meget stor’ betydning, at varerne er danske. Det er dog ikke alle varers oprindelse, de danske forbrugere finder lige vigtige. Øl, sodavand, kolonial og ost må gerne komme fra andre lande, hvor der også ofte er et større udvalg at vælge imellem.
Til gengæld siger næsten 80 procent af de adspurgte, at de økologiske æg skal være danske. Og mellem 50 og 70 procent foretrækker også danske mælkeprodukter, grøntsager og fjerkræ, svarer de i undersøgelsen, som er fortaget af analyseinstituttet Norstat blandt 1.004 danskere mellem 18 og 70 år.

- Vi ved fra andre undersøgelser, at nationalitet får en større og større betydning i hele verden. Der er kommet mere fokus på, at man skal købe lokale varer, og det bliver forbrugerne påvirket af. De vil gerne støtte deres lokalsamfund og samfundsøkonomien, og forbrugerne føler, at de bidrager til et bedre klima, fordi den kortere transport af varerne er bedre for miljøet, siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- Et andet vigtigt aspekt er, at danskerne har stor tillid til, at danske fødevarer har en større fødevaresikkerhed, færre sprøjtemidler og bedre produktion herhjemme. Danmark var for eksempel et af de første lande, som havde salmonellafri æg og fjerkræ.

Økologi er størst i byerne
Analysen viser også, at økologi fortsat er mest populært i landets større byer med hovedstaden som klar vinder. I Region Nordjylland og Region Sjælland bliver der lagt færrest øko-varer i indkøbskurven, for i de regioner svarer hele 30 procent, at de sjældent køber økologiske varer.

Landet over er det dog fortsat økonomien, der er afgørende, når økologi vælges enten til eller fra. Knap tre ud af fire svarer, at varerne skal være billigere, hvis de skal købe mere økologi. Det er mere end ti procent færre end for fem år siden. Til gengæld nævner flere nu, at de ønsker større variation af økologiske varer, og at varerne skal være mere friske, hvis de skal købe flere af dem.

- Forbrugerne har fået lidt bedre råd og i takt med, at de er blevet mere opmærksomme på at have et mere ansvarligt forbrug, er de blevet villige til at betale mere for varerne. Det spiller nok også ind, at detailhandlen har sat priserne ned på mange økologiske varer, vurderer Christie Nielsen.

De adspurgte danskere siger i analysen, at det oftest er grøntsager, de køber økologisk. Frugt og grønt overhaler dermed både æg og mælkeprodukter, som ellers var den mest købte økologiske varekategori for fem år siden.

Læs analysen Langt flere danskere købere oftere økologi fra landbrug & Fødevarer.

Seneste nyt fra lf.dk