Vi bruger cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Torben Ulrich Bøjstrup/Colourbox

Danmark skal kæmpe for at beholde den økologiske førertrøje

Der bliver kamp til stregen, hvis Danmark skal beholde den økologiske førertrøje i 2017. Det viser en rundspørge, som Landbrug & Fødevarer har lavet hos landene i det økologiske førerfelt. Danmark ligger dog stadig rigtig godt i feltet med en forventet vækst i økologisalget i detailhandlen på op mod 15 pct. alene i år.

Danskerne lægger stadig flest økologiske varer i kurven, når de handler. Det viser nye tal fra det schweiziske forskningscenter FiBL. Med en økologisk markedsandel i detailhandlen på 8,4 pct. er Danmark dermed det land i verden, hvor der oftest blev lagt økologiske varer i kurven i 2015. På de efterfølgende pladser kommer Schweiz og Østrig med markedsandele på henholdsvis 7,7 pct. og 7,5 pct., mens Sverige får en fjerdeplads med 7,3 pct.

Tallene i den schweiziske rapport stammer fra 2015, og ifølge Landbrug & Fødevarers rundspørge til de otte førende lande på økologifronten sker der rigtig meget på markederne, hvilket kan rykke rundt på balancerne, når tallene for 2016 og i år skal gøres op:

- Det er flot, at danskerne fortsat er dem, der spiser flest økologiske fødevarer i hele EU. Det viser, at Danmark stadig er et foregangsland på det økologiske område. Vi skal dog ikke hvile for længe på laurbærerne, for Sverige har flere gange udtrykt ønske om, at de gerne vil overhale os som det mest økologiglade folk, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

I rundspørgen har Landbrug & Fødevarer indhentet bud på, hvordan økologi-situationen så ud i 2016. På baggrund af de foreløbigt opgjorte tal vil Danmark – på trods udfordringen fra svensken – fortsat have førertrøjen i 2016. Sidste år havde Sverige en stigning på 18 pct. i økologisalget, og dermed er den økologiske markedsandel steget til 8,7 pct. ifølge det svenske EcoWeb.

- På basis af dét, vi hører fra de danske detailkæder, så forventer vi, at økologisalget steg ca. 17 pct. sidste år. Dermed har Danmark en økologisk markedsandel på omkring 9,7 pct., hvilket er nok til, at vi beholder førstepladsen også i 2016, fastslår Ejvind Pedersen.

Det store spørgsmål er så, om de danske forbrugere vil fortsætte med at putte så meget mere økologi i indkøbskurven i 2017, så Danmark kan holde forspringet i forhold til vores svenske naboer også i 2017. Ifølge Ejvind Pedersen ser det dog foreløbigt lovende ud:

- Vi forventer, at der i 2017 vil være en fortsat vækst på 10-15 pct. i detailsalget. Skønnet for den store stigning baseres både på detailkædernes store fokus på økologi og det fortsatte større økologisortiment i butikkerne over hele landet, siger Ejvind Pedersen.

På grund af den stigende efterspørgsel på alle nærmarkeder er der ifølge Ejvind Pedersen også gode udsigter for eksport af dansk økologi:

- Det er meget positivt, at økologisalget også stiger i vores nabolande, for den voksende danske økologiske produktion skal jo afsættes også uden for Danmarks grænser. Mange landmænd er i øjeblikket i færd med at omlægge til økologi og en del af deres varer skal sælges til nærmarkederne i bl.a. Sverige, Tyskland og Frankrig. Derudover er der også fokus på Asien og Mellemøsten, siger Ejvind Pedersen.

Øko-prognose:
Landbrug & Fødevarers rundringning viser en skønnet fremgang i salget af økologiske fødevarer i 2016 i forhold til 2015:

  • Danmark +17 pct.
  • Sverige +18 pct.
  • Norge +22 pct.
  • Finland +14 pct.
  • Frankrig +20 pct.
  • Irland +22 pct.
  • Storbritannien +6 pct.
  • Tyskland +10 pct.

Kilde: Foreløbige tal fra nationale organisationer og statistikker

Seneste nyt fra lf.dk