Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Familielandbruget udsender stående invitation til Coop-direktør

Familielandbrugssektionen i Landbrug & Fødevarer ærgrer sig over den splid, som Coops medlemsblad Samvirke har skabt med sin seneste forside. Derfor udsendes nu en stående invitation til Coops direktør.

En mand iført beskyttelsesdragt og gasmaske sidder og spiser en helt almindelig salat.

Sådan ser forsiden ud på Coops medlemsblad, Samvirke, efterfulgt af overskriften ”Sprøjtegift er hverdagskost”.

Forsiden har vakt stor forundring og ærgrelse – også i familielandbruget, som i dag har afholdt årsmøde i Vingsted.

Det er især måden, hvorpå Coop fremstiller de almindelige fødevarer som giftige, der har fået temperaturen til at stige i mødesalen på Vingsted Centeret blandt de 150 deltagere på Familielandbrugets Årsmøde.

- Vi er rigtig ærgerlige over den splid, det har skabt, når Samvirke og Coop med sin kampagne vælger at fremhæve den ene produktionsform på bekostning af den anden, siger Lone Andersen, der er formand for Landbrug & Fødevarers Familielandbrugssektion.

- Vi har repræsenterer både økologer og almindelige landmænd, og vi er rigtig stolte af begge dele. Vi producerer nogle af verdens bedste fødevarer, og derfor undrer det mig også, at man skræmmer forbrugerne på den måde her, fortsætter hun.

For Familielandbruget er det vigtigt, at forbrugerne selv har et valg, når de går ned og handler.

- Jeg vil gerne opfordre Coop til at arbejde sammen med os i stedet for at føre en skræmmekampagne. Det er vigtigt, at vi sammen arbejder for at styrke livet og væksten ude i landdistrikterne, siger Lone Andersen.

Hun udsender derfor en stående invitation til Peter Høgsted, der er adm. direktør i Coop:

- Jeg viser gerne min gård med økologisk mælkeproduktion frem, ligesom jeg også gerne hjælper med besøg hos nogle af mine konventionelle nabogårde, så Coop kan se, hvordan man producerer gode, sunde fødevarer – og ikke mindst hvordan vi har forskellige produktionsformer, som man sagtens kan fremhæve uden at gøre brug af myter og skræmmekampagner.

Seneste nyt fra lf.dk