Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Børn og unge går meget op i, hvilke produkter, der er i køleskabet og hjemmet i øvrigt. Foto: Colourbox

Et stærkt brand øger forbruget

Børn og unge foretrækker mærkevarer. I hvert fald øges familiens årlige forbrug af de brands, som børn i alderen 8-12 kaster deres kærlighed på. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Børn helt ned til otte år har ofte et eller flere favoritmærker, og så bliver der nærmest automatisk brugt mere af det pågældende produkt. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Den nye viden kan være nyttig i forbindelse med at fremme indtaget af frugt og grøntsager, mener Line Munk Damsgaard, der er ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer:

- Rigtig meget handler om genkendelighed, når børn og unge er med til at vælge, hvad der skal i indkøbskurven. Derfor synes jeg, at det er superinteressant at se nærmere på muligheden for at øge børn og unges forbrug af frugt og grøntsager, hvis der blev lavet deciderede brands indenfor de to kategorier, siger hun.

I en spørgeskemaundersøgelse om børn og unges forbrugsvaner, som Gallup har lavet for Landbrug & Fødevarer, har børn i alderen 8-12 år – i samarbejde med deres forældre, hvis de er under ti år – svaret på, om de har et enkelt favoritmærke, to-tre yndlingsbrands eller slet ingen favoritter inden for mad, drikke, snacks og hygiejneartikler.

Bevidste unge forbrugere
Undersøgelsen viser, at både børn og unge går meget op i, hvilke produkter, der er i køleskabet og på badeværelset. Mellem hvert tredje og hvert sjette barn – fra 16 til 37 pct. – har et yndlingsmærke i de valgte kategorier, og det påvirker familiens forbrug. I enkelte tilfælde bliver favoritmærket brugt i op til 60 dage mere om året, end det ellers havde været tilfældet.

- Jeg er faktisk lidt overrasket over, at det at have et yndlingsprodukt har så stor betydning for familiens forbrug, som det har, siger Line Munk Damsgaard.

Når børn og unge kun har et enkelt yndlingsmærke, øges forbruget af det mere, end hvis de nævner flere favoritmærker. Den største effekt ser man de steder, hvor børn og unge har en klar favorit inden for pålæg. Kommer favoritten på bordet, bliver der på den måde spist pålægschokolade 45 dage, spegepølse 59 dage og leverpostej hele 60 dage mere om året end ellers.

Hvis de unge forbrugere har to-tre yndlingsmærker, er effekten lidt mindre. For juice resulterer det i 40 dages ekstra forbrug om året, mens tyggegummi giver 30 dage yderligere forbrug. Favoritsaftevand øger forbruget med 16 dage. Brandet har mindst betydning, når det handler om is og chokolade.

Se præsentation af undersøgelsens resultater fra Gallup

Indhold

Seneste nyt fra lf.dk