Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Hykleriet har fået et ansigt

Coop har kritiseret det nye statslige dyrevelfærdsmærke for ikke at løfte dyrevelfærden nok – samtidig med at Coop sælger masser af fersk grisekød, som ikke er i nærheden af, at ville kunne opnå blot et enkelt hjerte i det nye statslige dyrevelfærdsmærke.

Lolland-Falsters Folketidende, 31. marts 2017

Af Morten Høyer direktør i Landbrug & Fødevarer

Mandag aften kunne man i TV 2 Nyhederne høre Signe Frese fra Coop fortælle, at der under ingen omstændigheder vil blive plads til kød med et hjerte i hendes butikker. Et hjerte er det mindste i det nye statslige dyrevelfærdsmærke.

Dog betyder et hjerte, at man er gået længere end de lovkrav, der er til dyrevelfærden.

Alligevel måtte man forstå, at selv et lille løft i dyrevelfærden ikke er fint nok til Coop.

Det undrer mig oprigtigt. For hvis man stikker hovedet ned i køledisken i for eksempel Super Brugsen, Fakta eller endda Irma, så støder man på fersk grisekød af mærket "Slagterens".

Det lyder da dansk og dejligt.

Der er endda en flot idyllisk bondegård på forsiden af pakken. Produktet er tilmed ganske billigt. Men hov, hvis man vender pakken rundt, så er det slet ikke slagterens. Det er i stedet Der Metzgers. For udenforstående betyder det slagterens på tysk.

Andre steder hedder produktet bare "Coop".

Coop sælger nemlig i dag masser af fersk grisekød, som ikke er i nærheden af at ville kunne opnå blot et enkelt hjerte i det nye statslige dyrevelfærdsmærke.

Når man hører Signe Frese, må man ellers forstå, at det kun er dyr, der har levet et luksusliv på første klasse, der er godt nok til deres kølediske.

Alligevel kan jeg konstatere, at Coop gerne sætter sit eget navn på pakker med udenlandsk kød, som ikke har oplevet dansk dyrevelfærd.

I grunden finder jeg det opsigtsvækkende, at man overhovedet føler et behov for at kritisere andre for at løfte dyrevelfærden i almindelige landbrug. Måske er der ifølge Signe Frese kun udvalgte grise, der må få det lidt bedre.

Signe Freses harme over, at andre end hende selv gerne vil gøre noget for dyrevelfærden, kommer til at se ud som om, at det i virkeligheden udelukkende handler om branding og i sidste ende penge. Jeg tror bare, Coop må acceptere, at der findes nogen, som hellere vil gøre noget reelt for dyrevelfærden end at køre et hyklerisk dobbeltspil.

Seneste nyt fra lf.dk