Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Forbrug og detail

Analyser om forbrug, forbrugeradfærd mv.

17. jul 2017
Fairtrade-mærket er en af de bedst kendte mærkningsordninger for produkter på det danske marked - kun overgået i kendskab af det såkaldte Ø-mærke. Samtidig opfattes Fairtrade-mærket i høj grad som et troværdigt mærke. Der er dog stor forskel på, hvor ofte danskerne køber Fairtrade-mærkede produkter.
09. jun 2017
Siden 2013 har Landbrug & Fødevarer årligt undersøgt danskernes forbrug af økologiske fødevarer. I denne analyse ser vi nærmere på status i 2017 og udviklingen siden 2013. Den nyeste undersøgelse viser, at stort set alle danskere køber økologi, men at der er stor forskel på, hvor ofte de gør det. Det er udover prisen bl.a. tilgængelighed og udvalg, som kan være en hindring for at købe mere økologi.
19. apr 2017
Udespisning fylder mere og mere i danskerne samlede fødevarebudget. Landbrug & Fødevarer har derfor undersøgt, hvor danskerne spiser ude, hvor ofte de gør det, og hvilke holdninger de har til det.
06. mar 2017
I denne markedsanalyse sætter vi fokus på de vigtigste trends for 2017, som dels er et 'helbredstjek' af sidste års trends, dels medtager nye, vigtige tendenser, som er værd at holde et vågent øje med.
21. dec 2016
17 pct. af forbrugerne vil bruge færre penge på julegaver i år, mens 11 pct. vil bruge flere. 62 pct. vil bruge et uændret beløb på julen, mens 15 pct. har tænkt sig at bruge færre penge og 13 pct. flere. Især de yngste forbrugere under 30 år, vil bruge et andet beløb (større eller mindre) på julen i år sammenlignet med sidste år.
19. dec 2016
Brød er ikke bare brød, og specielt én type brød pådrog sig op gennem 00'erne ekstra store opmærksomhed - nemlig speltbrødet. Det fik endda så stor opmærksomhed, at det gavn navn til et nyt segment: spelt-segmentet.
18. dec 2016
Danskernes gode intentioner om at minimere deres madspild fylder mere og mere i dagligdagen. Ny beregning peger dog på, at danskerne går på kompromis med dette i julemåneden, hvor fødevareindkøb og deraf afledt madspild er særlig højt.
05. dec 2016
Bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i mediebilledet, men hvem har bæredygtighed med på listen over det, de lægger særligt vægt på ved køb af fødevarer? Det sætter denne analyse fokus på.
22. nov 2016
Convenience produkter, dvs. fødevarer og madløsninger med et færdiglavet eller tidsbesparende element, buldrer frem og er en værdsat, udstrakt hånd til danskerne, når sulten skal stilles. Ny undersøgelse viser dog, at convenience fødevarerne har deres største force og fremtid, når de kan lette og ikke erstatte madlavningen.
22. nov 2016
Landbrug & Fødevarer har siden 2013 undersøgt danskernes holdning til og forbrug af økologiske fødevarer. Den nyeste undersøgelse viser, at stadig flere danskere køber økologiske fødevarer, og de købere dem oftere, end de gjorde tidligere. Samtidig køber kvinder og mænd nu økologisk lige ofte.
22. nov 2016
Denne rapport er et resultat af et 2-årigt projektarbejde, der har haft til formål at reducere madspild fra jord til bord. Parterne bag projektet repræsenterer virksomheder på tværs af værdikæden, og har arbejdet sammen om at finde gennemgribende og holdbare løsninger. Denne rapport beskriver resultaterne og kortlægger bl.a. også omfang af madspild og barrierer for at mindske madspild. Herunder identificeres top 10 madspildsfødevarer. Projektet er gennemført med støtte fra Erhvervsstyrelsen.
01. nov 2016
Generelt har salget af henholdsvis køl/frys, fryseskabe og frysebokse (i daglig tale kummefrysere) været nedadgående siden 2006.
24. aug 2016
For rigtig mange danskere er kantinen på arbejdspladsen eller studiet en investering i medarbejderens ydeevne, og en god frokost er en forudsætning for en god arbejdsdag. Derfor tager Landbrug & Fødevarer i denne analyse et kig på den nyeste viden om kantinegæsters ønsker og forventninger til kantinen på arbejdspladsen eller studiet.
30. jun 2016
Fairtrade-mærket har en solid kendskabsgrad på 90 pct. blandt den danske befolkning - kun overgået af Ø-mærket. Kendskabsgraden er steget med 4 pct.-point siden 2015. Uhjulpet nævner hele 10 pct. Fairtrade-mærket som det første, de kan komme i tanke om.
24. jun 2016
Dyrevelfærd er blevet vigtigere for forbrugerne. Især pris, men også synlighed, er barrierer for, at forbrugerne vælger bedre dyrevelfærd. generelt er forbrugerne er positive overfor et nyt dyrevelfærdsmærke. Forbrugerne vælger ”dansk”, når de går efter bedre dyrevelfærd - men har generelt lavt kendskab til, hvordan dyrene faktisk lever.
10. jun 2016
Landbrug & Fødevarers seneste analyse af danskernes valgkriterier ved valg af fødevarer viser, at økologi har overhalet pris som den parameter, som flest danskere vægter højest, når de vælger mejerprodukter. I forhold til tidligere år er der flere, som lægger vægt på, om produktet er dansk produceret, mens færre lægger vægt på produktets friskhed.
26. maj 2016
Kina har verdens største middelklasse, og er en attraktiv målgruppe for økologiske fødevarer. Markedet for økologiske fødevarer udgjorde omkring 30 mia. kr. i 2014 og er i kraftig vækst. Der ventes især vækst for økologiske fødevarer til babyer som følge af den forventede stigende fødselsrate i Kina.
18. maj 2016
Hvad prioriterer forbrugeren højest i deres valg af oksekød? Denne analyse sætter fokus på danskernes prioriteringer, når det handler om deres valg af oksekød.
18. apr 2016
Hvad prioriterer forbrugeren højst ved valg af svinekød? Landbrug & Føde-varer har gennem de senere år gentagne gange spurgt danskerne, hvad de lægger mest vægt på, når de vælger forskellige fødevarer. Følgende analy-se sætter fokus på danskernes prioriteringer og mindset, når det handler om valg af svinekød.
31. mar 2016
Ønsket om ren, ægte mad og stigende bevidsthed om respekt for mennesker, dyr og natur er nogle af de trends, der er identificeret for 2016. Denne analyse ser nærmere på de vigtigste fødevaretrends, og hvordan de spiller sammen med økologi.
22. mar 2016
Sundhed er det nye sort for Nordens forbrugere, og det kommer i særdeleshed til udtryk i efterspørgslen efter fødevarer, der opfattes som værende sundere. Denne analyse stiller skarpt på udviklingen inden for tre typer sundt positionerede fødevarer, herunder "bedre-for-dig"-fødevarer, økologiske fødevarer og fødevarer, der tager højde for fødevareintolerance.
22. mar 2016
Den nordiske foodservicesektor omsatte i år 2014 for knap 27.000 mio. euro. Sverige er det største foodservicemarked i Norden og også det marked, der haft den største vækst. Denne analyse stiller skarpt på foodservicesektoren i de fire nordiske lande Sverige, Norge, Danmark og Finland. Hvor spiser de nordiske forbrugere henne, når de spiser ude, og hvad efterspørger de?
03. mar 2016
Det er en myte, at Danmark er det land i verden, hvor man spiser mest kød pr. indbygger. Ikke desto mindre optræder denne sætning af og til i medierne. Analysen stiller skarpt på de forskellige opgørelser over kødforbrug, og hvad danskernes kødforbrug rent faktisk er.
03. mar 2016
Sammenlignet med de øvrige kødtyper er kalvekød måske en lidt overset spise. Denne markedsanalyse stiller skarpt på, hvilke forbrugere der oftest køber kalvekød, hvorfor de gør det, og hvad potentialet er for detailhandlen og fødevarevirksomheder.
02. feb 2016
Pris betyder stadigt mindre for forbrugerne, når de køber fødevarer, mens faktorer som økologi, dyrevelfærd og at produkterne er produceret i Danmark betyder mere. Således er andelen, som lægger mest vægt på pris, faldet med 28 pct. siden 2011.
28. jan 2016
I dagligvarebutikkerne er det ikke altid nemt for forbrugerne at gennemskue fødevarernes kvalitet. Derfor tages der ofte udgangspunkt i kendte kvalitetsmarkører på fødevarerne, som hurtigt og nemt kan guide forbrugerne. Derfor er bl.a. danskproducerede fødevarer blevet mere populære hos de danske forbrugere. Men hvad kan de danske fødevarer egentlig, og hvorfor synes danskerne godt om dem?
22. jan 2016
Flere danskere opfatter æg som sunde, og at færre forbinder æg med forhøjet kolesterol. Ligeledes en tendens til, at respondenterne som helhed mener, det er ernæringsmæssigt godt at spise flere æg end tidligere.
13. jan 2016
Generelt tilbereder over halvdelen af danskerne et varmt aftensmåltid på en typisk dag. Det er heller ikke sjældent, at der er overskydende aftensmad, som bliver spist som rester den næste dag eller gemt til senere. Samlet set er det 62 pct. af danskerne, der spiser et varmt, tilberedt aftensmåltid eller rester på en typisk dag.
13. jan 2016
Hvad tænker forbrugerne om rødt kød? Hvad dækker betegnelsen egentlig over – og hvor sundt eller usundt opfattes det? Det er nogle af de spørgsmål, som Landbrug og Fødevarer har spurgt forbrugerne om. Det tyder nemlig ikke på, at ret mange forbrugere ved, hvad betegnelsen "rødt kød" dækker over.
19. nov 2015
Nødder nævnes ofte som en del af den daglige kost i mange nyere sundheds- og helseråd. Dette er en medvirkende årsag til, at forbrugere i Danmark hvert år køber flere nødder, selvom de er pålagt en kraftig afgift.
23. sep 2015
Madspildet i Danmark i år 2012 blev af Miljøstyrelsen estimeret til at udgøre knap 700.000 tons, og her står forbrugerne for den største andel efterfulgt af detailhandlen. I rapporten finder du bl.a. svar på, hvor stort madspildet er i Danmark, hvad der smides ud i husholdningerne, og forslag til hvordan madspildet kan begrænses i værdikædeperspektiv.
Rapporten opdateres løbende med de nyeste analyser og rapporter på området.
Opdateret version (23. september 2015)
16. sep 2015
Danskernes madkultur har historisk set været påvirket af, at vi her i landet har produceret en lang række fødevarer såsom mælk, kød og grøntsager, som derfor har haft sin naturlige rolle i danskernes ernæring. Det er dog en myte, at Danmark er det land i verden, hvor man spiser mest kød per indbygger. Ikke desto mindre optræder denne sætning af og til i medierne. Det er i alles interesse at holde sig til fakta og undgå misinformation. Derfor ser vi i denne analyse nærmere på de forskellige opgørelser over, hvad danskernes forbrug af kød faktisk er.
04. aug 2015
Ikke overraskende anses fisk, frugt og grøntsager for at være særligt sunde fødevarer, men hele 69 pct. af danskerne oplever også kylling som særligt sundt. Det gør kylling til en af de sundeste fødevarer, der overgår bl.a. nødder og rugbrød. Derudover overgår kylling både svine- og oksekød, hvad angår sundhedsopfattelsen af de enkelte kødtyper, og kylling anses for at være den anden sundeste kødtype – kun overgået af fisk.
04. aug 2015
DTUs seneste kostundersøgelse viser, at danskernes indtag af protein er
steget i alle aldersgrupper sammenlignet med kostundersøgelsen fra 2008, hvilket primært skyldes et øget indhold af animalske produkter (kød, æg og fisk) i danskernes kost. Generelt ligger danskernes gennemsnitlige indtag af protein inden for det anbefalede interval på 10-20 procent energi fra protein.
23. jun 2015
Den seneste undersøgelse viser, at andelen af danskere, der kender Fairtrade-mærket godt, er faldet, hvorimod andelen, der har hørt om mærket, er steget. Denne analyse viser desuden, at 29 pct. af forbrugerne ønsker at gøre en ekstra indsats ift. Fairtrade-mærket. Blandt disse ses en tendens til, at engagementet ikke afhænger af, om forbrugerne rent faktisk køber Fairtrade-mærkede produkter, men derimod af forbrugernes alder.
22. dec 2014
Næsten halvdelen af kunderne i dagligvarebutikkerne har kød som den væsentligste eller en af de vigtigste årsager til at købe ind. Kunderne i discountbutikker går i højere grad efter kødets oprindelsesland end kunderne i øvrige supermarkeder.
06. okt 2014
Hakket oksekød er en fast bestanddel af de danske forbrugeres aftensmad. Denne markedsanalyse har stillet skarpt på, hvordan forbrugerne oplever hakket oksekød samt hvilke ønsker de generelt har til kategorien.
09. jul 2014
Flere danskere lægger Fairtrade-certificerede produkter i indkøbskurven, og specielt unge ønsker mere Fairtrade. Høj troværdighed, øget kendskab og stigende salg. Flere og flere danskere putter Fairtrade varer i kurven, når de er på indkøb. Det viser en ny markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer netop har publiceret. Fairtrade-mærket er kun overgået af Ø-mærket, når det kommer til troværdighed og kendskab.
07. maj 2014
På trods af at foodservicesektoren i Danmark udgør en væsentlig andel af det samlede fødevaremarked, er det relativt begrænset, hvad der findes af viden om dette marked. Derfor har Landbrug & Fødevarer iværksat en markedsanalyse, som samler noget af den viden, der findes om foodservicemarkedet.
03. dec 2013
Danskerne smider stadig fødevarer ud, og denne analyse har undersøgt de forskelle der måtte være imellem fødevaregrupper i forhold til madspild. Generelt er danskerne modstandere af madspild. Tidligere undersøgelser, har da også vist, at danskerne i stigende grad er blevet bevidst om at undgå madspild. Men rundt omkring i landet bliver der stadig smidt meget spiseligt mad ud, og derfor er det interessant at undersøge muligheder for yderligere tiltag for at mindske madspild.
28. okt 2013
Af de der har ansvar for indkøb er det cirka fifty-fifty hvorvidt man har hele ansvaret for indkøb af dagligvarer eller man har et medansvar. Københavnerne er bedst til at deles om ansvaret. Her svarer 46 pct. at de alene har indkøbsansvar, hvorimod det er 56 pct. af midtjyderne, der står med ansvar for alt dagligvarer indkøb. Ikke overraskende er det flest kvinder, der står med hele ansvaret for indkøb, men faktisk svarer 40 pct. af mændene at de har det fulde indkøbsansvar.
11. okt 2013
Landbrug & Fødevarer, Stop Spild af Mad og Forbrugerrådet er gået sammen om at undersøge en række forskellige faktorers betydning for madspild, herunder lukkeloven og tilbud på datovarer i dagligvarebutikkerne.
09. okt 2013
Pålæg på brød kan være rigtig mange ting, lige fra kødpålæg såsom leverpostej, hamburgerryg over æg til grøntsager og ost. Danskerne har en lang tradition for at spise rugbrød til frokost, men uanset hvilket brød, man spiser, er der i dag rigtig mange muligheder for at variere det pålæg, man spiser på brødet.
13. sep 2013
Opgørelser over danskernes kødforbrug varierer afhængig af kilder. Det skyldes forskellige forudsætninger og opgørelsesmetoder.
14. aug 2013
Danskernes madkultur har historisk set været påvirket af, at vi her i landet har produceret en lang række fødevarer; mælk, kød og grøntsager, som derfor har haft sin naturlige rolle i danskernes ernæring. Det er dog en myte, at Danmark er det land i verden, hvor man spiser mest kød per indbygger. Ikke desto mindre optræder denne sætning af og til i medierne. Det er i alles interesse at holde sig til fakta og undgå misinformation. Derfor ser vi i denne analyse nærmere på de forskellige opgørelser over, hvad danskernes forbrug af kød faktisk er.
08. aug 2013
Det er netop nu højsæson for jordbær, koldskål, nye kartofler og mange andre fødevarer, som bliver produceret i Danmark. Derfor har vi undersøgt forbrugernes forhold til en række fødevarer.
08. aug 2013
Hver anden dansker tilbringer sin sommerferie i Danmark. Godt en fjerdedel af danskerne spiser mere usundt i sommerferien end resten af året og det er især is, der er årsag til, at nogle spiser mere usundt i sommerferien.
08. aug 2013
Hver anden dansker har købt Fairtrade-mærkede varer de seneste seks måneder.
Kendskabet til Fairtrade-mærket er højt, og det er kun Ø-mærket, som forbrugerne kender bedre end Fairtrade-mærket blandt de undersøgte mærker. Der er en høj troværdighed omkring Fairtrade-mærket også sammenlignet med andre mærker.

13. jun 2013
Baggrunden for gennemførelse af denne markedsundersøgelse er, at give branchen og andre interesserede et indblik i danske forbrugeres adfærd og holdninger vedrørende svine-, oksekød samt fjerkræ.
19. mar 2013
Denne markedsanalyse vil se på hvordan udviklingen i danskernes madspild har været i forhold til danskernes egne og subjektive vurderinger.
16. jan 2013
Selvom langt de fleste fødevarer, som den almindelige forbruger finder i butikkernes frugt og grønt afdeling, holder sig indenfor grænseværdierne, ønsker forbrugerne naturligvis at undgå at indtage pesticidrester, så vidt det overhovedet er muligt. Derfor er det fortsat vigtigt, at forbrugerne har mulighed for at vælge dansk produceret frugt og grønt i dagligvarebutikkerne.
12. sep 2012
Det skønnes, at en gennemsnitlig dansk familie bestående af to voksne og to børn, kasserer fødevarer for 10.000 kr. årligt. Forbrugerrådet, Stop Spild Af Mad og Landbrug & Fødevarer er gået sammen om at undersøge, hvilke hjælpemidler der skal til, for at nedbringe madspildet i de private husstande.
10. aug 2012
Der smøres og spises dagligt omkring 2 mio. madpakker i Danmark. I 41 pct. af husstandene smøres der madpakke mindst fem gange om ugen. Det er hovedsagligt kvinderne, som smører madpakken og handler ind til den. De vigtigste faktorer for madpakken er, at den skal smage godt og være sund.
13. jul 2012
Danskerne spiste i 2011 8,7 liter is pr. person, mens de europæiske forbrugere i gennemsnit spiste 6,5 liter. Danskernes forbrug af is er faldet de seneste år. Prisen på især ispinde stiger mere end den generelle prisudvikling. De stigende priser skyldes til dels stigende afgifter på konsumis og afgifter på ingredienser som kakao, nødder og lakrids.
29. jun 2012
Delrapport med resultaterne af første fase i en undersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet, Afdeling for Ernæring udfører for Landbrug & Fødevarer og Fødevarestyrelsen. Resultaterne viser, at der overordnet set er god overensstemmelse mellem danskernes faktiske kost og deres oplevelse af, hvor sunde kostvaner de har. Tilsyneladende hænger oplevelsen af at have sunde kostvaner dog sammen med indtaget af visse fødevarer, fx frugt og grønt og fisk, mens fx kød tilsyneladende ikke har samme signalværdi sundhedsmæssigt.
25. maj 2012
Kendskabet til Fairtrade-mærket er meget stort, kun Ø-mærket kendes bedre. Der er desuden en relativ høj troværdighed omkring Fairtrade-mærket. Forbrugerne køber Fairtrade-mærkede produkter for at støtte bønderne og fordi det giver god samvittighed. Der er gode muligheder for at øge salget, hvis dokumentationen for bedre vilkår for bønderne øges. Priserne har også en betydning for salget fremover. De fleste forbrugere er kun villige til at betale en lille merpris for Fairtrade-mærkede produkter. De største vækstmuligheder for øget salg ligger indenfor de kendte kategorier såsom frugt og grøntsager.
19. mar 2012
Der kommer i stigende grad frugt og grønt fra udlandet ind over de danske grænser. I løbet af de seneste 20 år er importen steget med flere hundrede procent for mange af de frugter og grøntsager, som produceres i Danmark. Det betyder, at det udenlandske frugt og grønt i stigende grad fortrænger danske produkter fra butikshylderne.
16. mar 2012
2/3 af forbrugerne spiser fastfood mindst en gang om måneden. Pizza er langt den mest populære form for fastfood. Etnisk mad er et københavnerfænomen, hvorimod pølsevognen er populær i Jylland. Hovedårsagen til at købe fastfood er tidsbesparelse. Mens forbrugerne er meget prisbevidste i deres dagligvareindkøb, er de mindre prisbevidste, når det gælder køb af fastfood.

Marianne Gregersen

Problemer med at downloade?