Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Ø-mærkets styrke ligger i danskernes tillid

I 2015 kan det økologiske røde Ø-mærke fejre 25 års fødselsdag. Men hvad har Danmark fået ud af et statsligt økologimærke - og kan man kalde fødselaren en succes?

Det er 25 år siden, at det røde økologiske Ø for første gang så dagens lys. I løbet af sin korte levetid er det gået fra at være et mærke, som alle ikke så på med lige stor begejstring, til det fødevaremærke flest danskere i dag kender.


Erik Fog, Økologisk landskonsulent hos SEGES, var med til at introducere det røde Ø-mærke for 25 år siden. 

Erik Fog, der i dag er landskonsulent for økologi i SEGES (tidligere Videncentret for Landbrug), sad i 1988 med i Det Økologiske Jordbrugsråd, der fik ansvaret for at finde det første statsautoriserede mærke for økologi. Han husker, hvordan der blev stemt om forskellige forslag, hvor Ø-mærket med kronen, der skulle symbolisere den statslige kontrol, blev valgt.

Han var i 1987 blevet ansat af Dansk Husmandsforening som landskonsulent for den nystartede økologiske rådgivning, og året efter kom loven om fremme af økologisk jordbrug.

- Da loven var vedtaget i 1988, blev der givet tilskud til at fremme det faglige rådgivningsarbejde, og det satte skub til det økologiske arbejde på Landbrugets Rådgivningscenter, som det hed den gang. Det var også via projektmidler, at der blev sat en kampagne i gang for det nye økologi-mærke, og det faldt i vores lod at stå for den kampagne. Vi var blot to økologikonsulenter på rådgivningscentret på det tidspunkt; men med kampagnebevillingen blev der ansat tre mere. Det er ikke ret mange, når man i dag tænker på mærket størrelse, men med gåpåmod og hjælp fra et PR-bureau lykkedes det jo helt godt, siger Erik Fog.

Baggrunden for kampagnen for Ø-mærket var en meget afdæmpet modtagelse hos virksomheder og organisationer, der tvivlede på, om et statsligt økologimærke ville ”sælge” økologien bedre end de mærker, som organisationer og firmaer allerede brugte.

- Jeg husker, at både Coop og Urtekram, der jo i dag er meget store på økologi, var lidt skeptiske. De lurepassede lidt og ville egentlig hellere bruge deres egne mærker for økologi. Men i løbet af de første år kom de alligevel med på vognen, og i 1993 fik Super Brugsen rigtigt gang i salget, siger Erik Fog.

Det tog år at få det statsautoriserede mærke i gang; men hvis man skal sætte en dato for Ø-mærkets fødselsdag, må det være den 14. juni 1990. Her holdt informationskampagnen et stort pressemøde på Søpavillonen i København, hvor ministeren præsenterede Ø-mærket for offentligheden.

Statsautoriseret styrke
Erik Fog mener, at man i sin tid tog en chance ved at satse op det statsautoriserede Ø-mærke. Men det var en chance, der har betalt sig.

- Ingen andre lande har et statsautoriseret mærke, og det virkede lidt kontroversielt dengang, at staten skulle kontrollere økologerne. Men det har vist sig at være et af mærkets største styrker, siger Erik Fog og fortsætter:

- Vi lever i et land, hvor tilliden til staten er meget høj. Derfor har tilliden til mærket også været meget høj fra starten. Det hænger naturligvis sammen med at vi har en rigtig god statslig kontrol, som er både effektiv og gratis for landmændene. I andre lande er det private firmaer, som landmændene betaler for kontrollen, og det giver en mængde konkurrerende mærker. I Danmark har vi haft fordelen af ét mærke med stor troværdighed,

Seneste undersøgelse fra fødevareministeriet viser, at 98 pct. af danskerne i dag kender Ø-mærket og at otte ud af ti har tillid til Ø-mærket.

Ø-mærket har samtidig fået selskab på emballagen af et lille grønt blad, der er EU's økologimærke, som blev gjort obligatorisk på alle økologiske varer fra EU i 2010. Kendskabet til EU's grønne blad er kun halvt så stort som til det røde Ø, og Erik Fog tror da heller ikke, at den 25 årige fødselar bliver sendt på pension lige foreløbig.

- EU's mærkning er en god ide, især fordi det fremmer eksporten af de økologiske varer; men det gør slet ikke det danske Ø overflødigt. Vi kan se, at vores nabolande som Tyskland og Sverige holder øje med vores mærke, og forsøger at udforme deres egne økologiske landemærker lidt efter samme model. Vi har noget unikt med vores mærke, og det skal vi beholde så længe det giver mening, siger Erik Fog.

Som en af fødselshjælperne for Ø-mærket er han ikke i tvivl om, at det har haft en betydning for dansk økologiske produktion, at den er samlet under et mærke.

- Ø-mærket har helt sikkert været et af de vigtigste tiltag til at fremme den økologiske produktion i Danmark. Der har gennem alle 25 år været fokus på, at markedet skulle drive økologien fremad. Der skulle være afsætning for de varer, de økologiske landmænd producerer, og Ø-mærket har gjort det nemt for forbrugerne at finde de økologiske varer, og samtidig have tillid til, at de Ø-mærkede produkter var økologisk producerede. Det har været fantastisk vigtigt for, at den økologiske produktion har kunnet vokse selv i år med økonomisk afmatning. Vi kan vist roligt sige, at Ø-mærket er en fantastisk succes, siger Erik Fog.

Seneste nyt fra lf.dk