Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Økologi-eksporten rammer 3 mia. i 2020

Markedet for økologi er i stadig vækst – både herhjemme, i Europa og i Asien. Man kan sagtens opfordre sine leverandører til at omlægge deres bedrifter, siger chefkonsulent.

Landbrug & Fødevarers seneste økologi-analyse viser, at syv ud af ti danske forbrugere ’ofte’ eller ’nogle gange’ køber økologiske varer, mens andelen, som aldrig køber økologi, er faldet fra ti til seks procent.

Men det er ikke kun herhjemme, at efterspørgslen stiger.

- De seneste tal viser, at vi eksporterede for 2 mia. kroner økologi i 2015. Vi forventer at eksporten steg til 2,2 mia. kr. i 2016, og at den når 3 mia. kroner i 2020. Eksporten er størst til nærmarkederne Tyskland og Sverige, mens Kina er det 3. største eksportmarked for økologi. Der blev senest solgt økologiske varer for omkring 250 mio. kr. til Kina – primært mejerivarer. Der er dermed godt i gang i økologisalget på både nær- og fjernmarkederne, siger Ejvind Petersen, chefkonsulent for Økologi hos Landbrug & Fødevarer.

Særligt to varer efterspørges i udlandet: Mejeriprodukter og grisekød. Mejeriprodukter er den største eksportsucces, og står for cirka halvdelen af den samlede økologiske eksport – eller 1 mia. kroner.

Som fødevarevirksomhed kan man sagtens opfordre sine leverandører til at omlægge til økologi, siger Ejvind Petersen. Det har blandt andre Arla og Friland gjort med succes inden for de seneste år.

- Virksomhederne kan mærke, hvad der kan sælges ude på eksportmarkederne. En virksomhed kan sagtens melde ud til landmændene, at de mangler flere økologiske varer – så skal der nok være landmænd, der ønsker at lægge om til økologi. Landbruget vil traditionelt gerne producere de varer, som markedet efterspørger.

Ejvind Pedersen

L&F Business nr. 11, 2017

Seneste nyt fra lf.dk