Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Økologi: Ny plan sikrer udvikling af det røde Ø-mærke

Økologien skal udvikle sig og sætte nogle ambitiøse mål for, hvordan de økologiske landmænd kan møde forbrugernes ønsker i fremtiden. Landbrug & Fødevarer præsenterer derfor nu en ti-punktsplan, som viser retningen for en dynamisk udvikling i økologien indenfor klima, natur, cirkulær økonomi, dyrevelfærd og bæredygtighed.

Forbrugerne køber flere og flere økologiske varer. For at imødekomme den stigende efterspørgsel er der behov for en stadig udvikling af økologien. Derfor introducerer Landbrug & Fødevarer nu en ti-punktsplan, der skal være med til at styrke dynamik og udvikling af økologien. Det skal ske i regi af det fælles, statslige økologimærke.

Ifølge Hans Erik Jørgensen, der er formand for Økologi-sektionen i Landbrug & Fødevarer, er det vigtigt for organisationen at sætte nogle konkrete mål, som sender klare signaler om, hvor Landbrug & Fødevarer gerne vil skabe mere udvikling indenfor økologien:

- Det er vigtigt at have nogle pejlemærker at styre efter. Det er nødvendigt, hvis vi vil flytte os, og selvom vi har et utrolig stærkt marked for økologi i Danmark, er det absolut ikke tid til at læne sig tilbage for os økologer, siger Hans Erik Jørgensen.

Den nye ti-punktsplan skal netop være med til at sikre, at forbrugernes interesse for økologien bliver ved med at vokse, og at dansk økologisk landbrug også om fem og ti år, kan bryste sig af at have markedets stærkeste brand; nemlig det røde Ø-mærke. Et mærke, som stort set hele Danmarks befolkning kender, og som otte ud af ti forbrugere har meget stor tillid til.

- Jeg oplever utrolig stor interesse for at komme videre med at løfte de værdier, økologien står for. Både hos landmænd, på mejerier og slagterier taler vi om, hvad der bliver de vigtigste udfordringer for økologien i de kommende år, og hvordan vi skal møde forbrugernes forventninger i fremtiden, siger Hans Erik Jørgensen og fortsætter:

- Det er nu, hvor vi har markedet med os, at vi skal kigge på, hvilke krav forbrugerne i virkeligheden har til økologien, og de krav skal vi blive endnu bedre til at levere på.

Planen beskriver ti områder, hvor økologerne vil stille nye krav til sig selv og hinanden for at sikre, at forbrugerne får mest muligt ’value for money’, når de køber økologiske produkter:

  1. Krav om kulstofbinding i det økologiske sædskifte
  2. Naturtiltag for alle økologiske marker over 5 ha
  3. Indfasning af flere recirkulerede næringsstoffer
  4. Udfasning af konventionel husdyrgødning
  5. Flere velfærdstiltag i økologiske husdyrbesætninger
  6. Ingen systematisk aflivning af økologiske tyrekalve
  7. Krav om ansvarlig antibiotikapolitik for kvæg
  8. Bæredygtigt protein og 100 pct. økologisk fodring
  9. Udbredelse af bæredygtighedsmålinger
  10. Fokus på driftsledelse og socialt ansvar

Planen fra Landbrug & Fødevarer spiller i høj grad sammen med de 25 anbefalinger, som Økologisk Erhvervsteam afleverede til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen lige før påske. Eksempelvis omkring klimaindsatser, natur, bæredygtighed og recirkulering, hvor mange af anbefalingerne fra erhvervsteamet også er forankret i planen fra Landbrug & Fødevarer.

For yderligere info. og kontakt til Hans Erik Jørgensen:
Kontakt pressekonsulent Linda Gjaldbæk, tlf. 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk